نقش گلستان در فرش دستباف

نقش گلستان در فرش دستباف

یکی از نقشه ها در فرش دستباف ایران ، نقش گلستان میباشد که باغی را تصویر می کند که اساساً با نقشه فردوس ها مطابقت می کند . قدیم ترین توصیف از چنین نقشه ای در تاریخ های اسلامی آمده و توصیف فرشی است که برای کاخ تیسفون بافته شده بود و گلستانی را تصور می کرد . در این فرش انواع گوهر ها و زر و سیم هم بکار رفته بود .

عمده قالی های گلستان باقی مانده از دوره صفوی به بعد بافته شده

نقش گلستان در فرش دستباف ایران
نقش گلستان در فرش دستباف ایران

عمده قالی های گلستان باقی مانده از دوره صفوی به بعد بافته شده ، مخصوصاً نوعی از آن که جزو دسته فرش های شمال غربی ایران به شمار می رود و به طور مشخص دارای نقشه گلستان است و دارای چند ( در حدود هفت ) حاشیه گل دار و از جمله دارای حاشیه  پهنی است.

معمولاً پر گل ، درختی با گل و بلبل و متنی که شبکه آبیاری و چند استخر ( آبگیر ) آن را به چند قسمت اساسی ( چهار ،‌ شش ، هشت و امثال آن ) تقسیم کرده و هر قسمت خود دارای شش و گاه چهار قسمت است ، به طوریکه تقسیم بندی با مضارب شش ( یا دوازده یا بیست و چهار ) در آن رعایت شده است .

حرکت آب در جوی ها با خط های موجی و رنگ ابی نشان داده می شود و در جوی ها ماهی و پرنده وجود دارد . ملاحظه می شود که چگونه نقش باغ مینو به روی فرش آمده است . بدیهی است که نقش گلستان در فرش دستباف در طی تاریخ متحول شده و مخصوصاً از قرن دوازدهم هجری قمری ( هیجدهم میلادی ) روایت های جدید و متفاوتی از آن پدید آمده است .

اکنون در کنار فرش ایرانی ( و تحت تأثیر آن در همه فرش های جهان ) و در حد فاصل حاشیه ها ، نوار ها یا خط های باریکی ،‌گاه تنها با یک ردیف گره وجود دارد که قالی بافان غرب ایران به آنها آب یا راه می گویند که یادگاری از کناری ترین جوی آب شبکه آبیاری فردوس ها و راهی که ظاهراً در کنار تمام باغ ها وجود داشته است .

تعداد فرش های گلستان باقی مانده در موزه های ،‌مجموعه ها و بازار های جهان که تا به حال شناسایی گردیده اند در حدود بیست عدد است .

نقش گلستان در فرش دستباف ، چنان که گفته شد تصویری از فردوس ها و در نتیجه دست کم متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد است
،‌چیزی که در تصور هیچ یک از محققان قدیم ، از جمله آرتو پوپ نمی گنجید زیرا آنان باور نداشتند که قالی بافی هنر عهد مفرغ است .

همچنان که حتی امروز بسیارند محققانی که آن را ابتکار کوچ نشینان می دانند و تا پیش از کشف پازیریک به پیش از میلاد توجهی نداشتند . اگر فرش پازیریک که در شمال آلتایی کشف شده و متعلق به حدود چهارصد سال قبل از میلاد است ، دارای چند حاشیه و از جمله یک حاشیه پهن است ، این تنها تحت تأثیر فرهنگ ایرانی توانسته است شکل گیرد ، چنان که نقش های آن ( نیلوفر آبی ،‌سوار پارسی و گریفین ) هم ایرانی و به قول مکتشف آن یکی رودنکو ، یاد آور تخت جمشید است .

اگر شبکه ی باغچه های نقش گلستان در فرش دستباف را کاملاً منظم و خلاصه کنیم به چه می رسیم ؟

باید هر باغچه بصورت یک مربع یا مستطیل در آید و با حاشیه ای مشخص شود . چنین نقشه ای را در ایران خشتی یا قبقابی می نامند .

مخصوصاً نوعی که در چهار محال و سپس بختیاری رایج شده ، می تواند خلاصه مستقیمی از نقشه گلستان باشد . باقی ماندن این نقشه به طور شایع در غرب ایران که گهواره های تمدن کهن ایرانی و سنت ویژه ای در بافندگی است ، عجیب نیست . خشتی های قدیم چهار محال ، به شیوا ترین وجهی حکایت از آن دارد که یادگار نقشه گلستان است و همراه تغییر اعتقادات ، کاملاً رنگ تزیینی و بومی گرفته است . حتی نقشه معروف سبزی کار در کرمان نیز به شیوه ای دیگر یاد آور فردوس های آسمانی است و باغهای زمینی .

جهت ورود به فروشگاه آنلاین با شرایط اقساط روی عبارت روبرو کلیک نمایید --> گالری فرش احسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این وبسایت از کوکی ها جهت حفظ اطلاعات شما استفاده میشود تا در بازدید بعدی از فروشگاه احتیاجی به ورود مجدد اطلاعات را نداشته باشید.